Salgsvilkår
På www.grontfokus.no kan du finne produkter, tips, ideer og inspirasjon.
Grønt Fokus AS Org.nr. 976 461 428 MVA. Alle priser er inkludert mva.
Hos oss kan du enkelt legge din ordre i vår nettbutikk, pr. tlf./mail eller besøke en av våre utstillinger i Kristiansand, Oslo og Stavanger.
Husk å kontrollere at ordrebekreftelsen samsvarer med din bestilling. Ved bestillingsvarer må eventuelle endringer meldes snarest og senest innen 24 timer.
Priser
Vi reserverer oss mot eventuelle prisendringer og for feilaktig informasjon grunnet tekniske eller menneskelige feil.
Moms
Alle våre priser angis inklusiv moms.
Betalingsalternativ
Hos oss velger du selv hvordan du vil betale for dine kjøp. Du kan velge mellom
følgende betalingsalternativer:
- Kortbetaling
I vår nettbutikk kan du betale med kort, trygt og sikkert. VISA og Mastercard er de kort vi aksepterer. Ingen ekstra kortavgifter kommer i tillegg. For å øke din trygghet og sikkerhet benytter vi alltid 3D-Secure som er en global sikkerhetsstandard tatt frem av VISA og Mastercard for betalinger over internett.
En kontroll gjøres for å sjekke at kortopplysningene stemmer og at det finnes penger tilgjengelig på kontoen. Pengene reserveres deretter på din konto direkte på kjøpstidspunktet, og trekkes vanligvis en til to arbeidsdager etter. Gjelder også ved lengre leveransetider.
Ved tilbakebetaling, enten det gjelder angrerett eller reklamasjon, blir beløpet refundert til det samme kortet som ble benyttet ved kjøpet.
Kvittering/ordrebekreftelse sendes til din e-post adresse i forbindelse med kjøpet.
- Direktebetaling bank
For direktebetaling i bank benyttes Trustly som tjeneste, og du kan velge å betale direkte via egen bank. Denne betalingen registreres direkte hos Grønt Fokus. Overføringen skjer gjennom en sikker tilkobling og det tilkommer ikke ekstra avgifter for deg som kunde.
- Faktura via Walley
Når du velger å betale med Walley faktura sendes fakturaen til deg først når varene dine er sendt fra oss, og deretter har du 14 dager på deg til å betale. Fakturaen sendes til den e-post adressen du angav på kjøpstidspunktet.
Les om Walleys kjøpsvilkår her.
- Walley delbetaling
Når du velger delbetaling som betalingsmåte i kassen, får du umiddelbart beskjed om søknaden er godkjent. Hvis den blir godkjent, gjennomføres kjøpet med en gang. Skulle søknaden ikke bli godkjent, kan du enkelt gå tilbake og velge en annen betalingsmåte som passer for deg. I ordrebekreftelsen vil delbetaling være oppgitt som et kredittprodukt.
Les om Walleys kjøpsvilkår her.
- Walley konto
Nå du velger konto som betalingsmåte kan du samle alle kjøpene dine under en kalendermåned, på en og samme faktura, uansett om du handler i butikk eller på nettet. Samlingsfakturaen sendes ut i midten av kommende måned og skal betales i slutten av den måneden. På din ordrebekreftelse er dette oppgitt som kredittprodukt
Les om Walleys kjøpsvilkår her.
- Forskuddsfaktura
Ved bestilling pr. tlf. eller mail kan man velge å få en forskuddsfaktura.
Vi gjør oppmerksom på at ordren ikke effektueres før innbetalingen er registrert.
Heving av kjøp ved forskuddsbetaling
Dersom en kunde har forhåndsbetalt for en vare, og siden velger å heve
kjøpet, skal Grønt Fokus tilbakebetale pengene senest innen 14 dager.
Tilbakebetaling ved mislighold
En kunde har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet inklusiv
frakt, innen 14 dager om kunden hever kjøpet på grunn av vesentlig
mislighold.
Uavhentede varer
For varer som ikke løses ut/tas imot, fakturerer Grønt Fokus kunden for returkostnaden.
Salg til mindreårige
Vi inngår ikke avtale med mindreårige (under 18 år) uten en verges forhåndsgodkjennelse.
Leveringsinformation
Til toppen av siden
Leveransetider
Under hvert produkt/vare finner du aktuell lagerinformasjon.
Finnes på lager | Varen leveres normalt innen 2-4 uker.
Finnes ikke på lager | Varen tilvirkes eller bestilles inn til vårt lager etter at din bestilling er lagt. Se beregnet dato for tilgjengelighet under respektive produkt. Deretter tilkommer normal leveransetid ca. 2-4 uker.
Antatt leveringsuke kommuniseres på din ordrebekreftelse. Denne kan bli påvirket av blant annet leveringsmetode (f.eks kranbil eller postpakke), postadresse samt produktenes størrelse og vekt. Merk at levering til visse postnummer noen ganger medfører lengre leveringstid.
Dersom du bestiller
flere produkter er det produktet med lengst leveringstid som vil styre
hele leveransen.
Vi sender som oftest større spesialforsendelser, og ikke små postpakker, og vår nettside kan ikke angi leveransetid basert på alle postnummer i Norge, selv om kunden har lagt inn sin adresse i bestillingen. Når bestillingen er godkjent (1-3 virkedager) vil kunden motta en ordrebekreftelse.
I de fleste tilfeller lever vi opp til våre leveransemål, men uforutsette hendelser kan inntreffe. Vi anbefaler derfor alle våre kunder om å avvente bestilling av håndverkere til varene er mottatt og kontrollert. Grønt Fokus dekker ikke kostnader som påløper på grunn av forsinkelser. For mer informasjon, se eget punkt under reklamasjoner. Dersom du har spørsmål rundt din ordres leveringstid, vennligst kontakt oss på telefon 38 18 18 18 eller e-post info@grontfokus.no
Fraktkostnader
Alle priser i nettbutikken er eksklusiv
frakt. Fraktkostnadene kalkuleres automatisk på bakgrunn av hvilke varer
som kjøpes og hvor de skal leveres. Frakten beregnes i din
handlekurv. Legg inn din mailadresse og fyll inn postnr.
Transport / levering / leveringstidspunkt / kontroll av leveranse
Vi benytter oss av ulike transportører til frakt av våre sendinger. Grønt Fokus står fritt til å velge transportør.
Hjemlevering:
Større varer leveres med lastebil eller kranbil til avtalt adresse. Dette forutsetter at
transportøren kan komme frem med sine biler. Vi gjør oppmerksom på at enkelte kjøretøy kan være inntil 18 meter lange. Er du i tvil om
fremkommeligheten, bør du ta dette opp med transportøren når du gjør
avtale om levering. Transportøren kontakter deg når det nærmer seg levering.
Varene sendes vanligvis til adresser som er oppgitt i folkeregisteret som fast bopel. Levering til hytte- adresser kan avtales, men forutsetter fremkommelighet med lastebil. Dersom leveringsadressen er på en øy, begrenses levering til bakkeplan på kai. Videre frakt må kunden selv besørge.
Varene losses med jekketralle og plasseres vanligvis på gårdsplass, men kan også plasseres ved tomtegrensen ved vanskelig fremkommelighet. Kunden skal være tilgjengelig og behjelpelig med lossing av sine varer, dersom det skulle være behov for det. Dersom du ønsker varene plassert på andre steder på tomten, må dette eventuelt avtales med transportøren og ekstrakostnader tilknyttet dette, f.eks. kranbil, må bekostes av kunden. Ta kontakt dersom du har spørsmål vedrørende dette.
Kontroller alltid varene. Ved synlige skader på emballasje eller gods, skal en skriftlig notering gjøres på fraktbrevet før du signerer. Be om kopi.
Dersom transportskaden blir oppdaget etter at transportøren har reist, skal man melde fra direkte til Grønt Fokus senest innen 3 dager fra varen ble mottatt. Dette fordi transportøren har satt denne fristen overfor Grønt Fokus.
Transportøren sender ikke automatisk skademeldingen til Grønt Fokus. Meld skaden til support@grontfokus.no eller via kontaktskjema på vår hjemmeside. Se mer under «reklamasjon».
Forsinket levering i.h.t. Forbrukerkjøpsloven
Dersom Grønt Fokus ikke kan levere varen til antatt leveringstid, har
forbrukeren rett til å gi Grønt Fokus en frist for levering. Dersom
Grønt Fokus heller ikke da kan levere varene har kjøper rett til:
- å heve kjøpet uten kostnad (det legges til grunn at forsinkelsen likevel må være vesentlig)
- å holde kjøpesummen tilbake
- å kreve oppfyllelse straks varen er på lager
- å kreve erstatningsvare fra selger
- å kjøperen kan kreve erstatning for tap man lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side hvis det er hjemmel i Forbrukerkjøpsloven for dette. Unntak: Dette gjelder ikke utgifter til allerede bestilte snekkere og montører etc.
Forsinket leveranse
Grønt Fokus jobber hardt for at du som
kunde skal bli så fornøyd som mulig med våre leveranser. Iblant oppstår
det likevel forsinkelser. Noen ganger skyldes dette årsaker utenfor vår
kontroll, siden vi benytter oss av eksterne transportører, men det kan
også være på grunn av stor trykk i høysesongen. Ved forsinkelser på
leveransen forsøker vi alltid å kontakte deg angående dette, for å
gi ny og oppdatert informasjon. Mulige forsinkelser er en av grunnene
til at vi aldri anbefaler å bestille håndverkere før du har mottatt
varene og kontrollert dem for mulige transportskader og/eller mangler. Ved
transportskader sender vi så snart vi kan ny erstatningsvare. Vi
erstatter altså ikke kostnader til håndverkere. I enkelte tilfeller kan
kompensasjon gis ved forsinkelser. Dette skjer da i form av prisavslag i
henhold til nedenstående tabell:
≤ 1 uke – ikke noe prisavslag
2-3 uker – 1 % av ordreverdien
≥ 4 uker – 2 % av ordreverdien
NB: Vi tilbyr ikke kompensasjon i tilfeller der en forsinkelse er varslet kunden på forhånd. Dersom kunden velger å stå ved sin bestilling etter å ha blitt varslet om den, har kunden også akseptert forsinkelsen.
Sluttsolgt
Visse produkter selges kun i et begrenset antall. Det kan være et tilfeldig
parti eller opphørssalg av et utgående produkt. Vi reserverer oss derfor
mot at en vare kan bli sluttsolgt.
Eksport
Vi kan i dag ikke tilby leveranse for eksport.
Ekspress levering
Grønt Fokus tilbyr ikke ekspressfrakt.
Angrerett, reklamasjoner og garantier
Til toppen av siden
Angre- og returrett
Uavhengig om du handler fra websiden, telefon eller våre butikker har du alltid 14 dagers angrerett (åpent kjøp) fra du mottar varen. Dersom kunden ønsker å benytte seg av angreretten plikter kunden snarest å melde fra til Grønt Fokus om dette. Kunden har bevisbyrden på at en slik melding er gitt. Dette kan gjøres ved å sende inn skjema fra følgende side: https://www.grontfokus.no/vanlige-sporsmal-og-svar/customer-service/ eller ta kontakt med kundeservice på tlf. 38 18 18 18 eller info@grontfokus.no
Det er angrerett på alle varer bestilt/kjøpt på nett, e-post eller telefon, bortsett fra tilvirkningsvarer som er spesialvarer bestilt etter kundens egne spesifikasjoner. Tilvirkningsvarer kan ikke returneres eller byttes med mindre de er feilprodusert i forhold til det som er bestilt. Kontroller alltid ordrebekreftelsen! Etter at en tilvirkningsvare er bestilt og satt i produksjon, kan ordren heller ikke kanselleres. Er du usikker på hvilke varer som omfattes av angrerett og åpent kjøp ber vi deg kontakte vår kundeservice på tlf. 38 18 18 18 eller på info@grontfokus.no
Angrerettloven sier at kunden selv må besørge og betale for kostnaden ved benyttelse av angreretten og påfølgende retur av vare. Men selger er på samme tid pliktig til å opplyse kjøper på forhånd hva en eventuell retur vil koste for den aktuelle vare. Grønt Fokus informerer herved at en eventuell returkostnad vil koste kunden det samme som det kunden betaler Grønt Fokus for å motta forsendelsen i første omgang, + 50 %.
Grønt Fokus kan være behjelpelig med å bestille returfrakt gjennom våre transportører. Du vil da bli etter-fakturert for fraktkostnaden. Du er selv ansvarlig for å emballere varene på en forsvarlig måte. Vi anbefaler at du tar bilder av varene før de sendes.
Returvarer vil bli kontrollert ved ankomst. Ved skader eller mangler på en retursending, forbeholder vi oss retten til en verdireduksjon. Du vil i så tilfelle alltid bli kontaktet.
Dersom bestilte varer ikke hentes på posten, vil den som har bestilt varen bli belastet fraktkostnaden.
Reklamasjonsrett
Grønt Fokus garanterer at varen ved utlevering skal være uskadd og uten produksjonsfeil. Ved synlige transportskader, se eget avsnitt under transport.
Du har som kunde 5 års reklamasjonsrett på en vare. Reklamasjonen må meldes snarest og senest innen 2 måneder etter at skaden ble oppdaget. For øvrig henviser vi til Forbrukerkjøpsloven og de rettigheter og plikter kunder og Grønt Fokus har i henhold til denne.
Skader eller mangler kan meldes ved å sende inn skjema fra følgende side: https://www.grontfokus.no/vanlige-sporsmal-og-svar/customer-service/ eller ta kontakt med kundeservice på tlf. 38 18 18 18 eller support@grontfokus.no
Reklamasjoner vil bli behandlet så snart all dokumentasjon er innhentet. Reklamasjoner behandles normalt innen 2 virkedager.
Ved reklamasjon der varen har feil eller mangler, og at det av denne grunn er nødvendig med en retur av vare, vil ikke kunden bli belastet for fraktkostnad.
Ved eventuelle mangler, er selger kun forpliktet til å levere erstatningsvarer. Grønt Fokus dekker aldri utgifter til montør/håndverker!
Garanti utover reklamasjonsretten
Utover reklamasjonsretten gir vi i tillegg ofte ulike garantier for ulike produkter. Hva disse garantiene omfatter ser du i monteringsanvisningen eller på vår hjemmeside ved respektive produkt. Garantien tilbyr et innbytteprodukt eller en reparasjon under forutsetning av at monterings- og vedlikeholds instruksjoner er blitt fulgt. Faktura gjelder som garantiseddel. Kontakt oss på Grønt Fokus så hjelper vi deg. Vi henviser ellers/også til Forbrukerkjøpsloven.
Alle garantier gjelder i Norge.
En garanti er en fordel som gir kjøperen rettigheter i tillegg til de lovbestemte garantiene. Evt. produktspesifikk garanti er angitt på produktnivå i nettbutikken. Her står også garantibetingelsene.
Knust glass
Vi erstatter glass som er knust ved levering, eller som viser seg å være knust ved oppakking. Skader som oppstår etter dette tidspunktet dekkes ikke. Dette er også i tråd med bestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven.
Ved kampanjetilbud som har et "produkt på kjøpet"
Et produkt som vi tilbyr på kjøpet er en gave til deg som kunde og omfattes ikke av Forbrukerkjøpsloven. Vi gir likevel en garanti på tre måneder fra leveringsdato på denne varen.
Ved eventuell tvist
Ved en eventuell tvist følger vi Forliksrådets anbefaling til løsning. Vi vil gjøre oppmerksom på at vi har pant i alle varer til varene er betalt!
Øvrig informasjon
Til toppen av siden
Personopplysninger & personvern
Ved å registrere seg som kunde, for vårt nyhetsbrev eller bestiller katalog, aksepterer man at Grønt Fokus registrerer personopplysninger (navn, adresse, telefonnummer og personnummer) for behandling av kunderelasjon, sedvanlig kredittundersøkelse/ - opplysning, samt for å innhente tilbud fra Grønt Fokus AS. Mer info om dette kan man lese om på vår hjemmeside: www.grontfokus.no/personopplysninger
Reklame
Med jevne mellomrom sender vi via post og e-post ut informasjon om de kampanjer og kampanjepriser som vi for tiden har. Samme tilbudet finner du også på vår hjemmeside. Har du ikke fått vår siste kampanjekatalog kan du enkelt bestille den her på hjemmesiden - gratis. Vi reserverer oss for eventuelle programmeringsfeil og skrivefeil. Dersom du ønsker å melde deg av nyhetsbrev gjør du dette selv under «avmelding» i nyhetsbrevet.
Endring på produkter
Vi arbeider kontinuerlig for å videreutvikle våre produkter. Vi forbeholder oss derfor retten til konstruksjonsendringer. Av tekniske grunner kan det forekomme avvik i farger/utførelse.
Viktig angående våre hagestuer
Uansett om du velger en sommerstue eller en
helårs vinterhage, så må ditt nye favorittrom regnes som et uterom. Våre
hagestue- og vinterhageprodukter er ikke fasadeprodukter, men uterom som
enten står fritt ute i hagen eller monteres inntil et hus. Ved f.eks. regnvær og sterk vind, kan det skje at vann kan trenge inn under skinner eller mellom dørfelt osv. Dette er ikke en feil på våre produkter. Tenk alltid på å benytte deg av materialer for uterom inne i din hagestue eller vinterhage, som f.eks. gulv, veggplater og møbler.
Viktig angående våre drivhus
Drivhus er ikke ment å være helt vanntette. Ventilasjon er viktig for å sikre et godt klima for plantene og redusere risikoen for plantesykdommer. Skulle du likevel oppleve at enkelte områder virker for åpne, kan du selv velge å tette disse med silikon etter behov.
Grønt Fokus support og tilgjengelighet
Vi vil svare på spørsmål fra kunder på e-post sendt til info@grontfokus.no snarest mulig og normalt innen 2 virkedager fra henvendelsen er mottatt. Vi kan også nås på telefon 38 18 18 18.