0

Salgvilkår


På www.grontfokus.no kan du finne produkter, tips, ideer, inspirasjon, sammenligninger... vel, i utgangspunktet alt du trenger for å gjennomføre prosjektet. Her kan du alltid handle på nettet, enten du er hjemme på sofaen eller er ute i noen av våre butikker.

Grønt Fokus AS Org.nr. 976 461 428 MVA. Alle priser er inkludert mva.

Valget er ditt

Hos oss kan du enkelt legge din ordre i vår nettbutikk, men det går like bra å ringe inn din ordre hvis du foretrekker dette. Hvis du har anledning kan du også møte oss i våre butikker i Kristiansand og Oslo, eller utenfor Stavanger eller Bergen.

Handle i vår nettbutikk


  1. Klikk på "Kjøp" for det produktet du vil kjøpe.
  2. Produktet plasseres i handlevognen – lengst oppe til høyre.
  3. Klikk på "Til kassen", når samtlige produkter er plassert i handlevognen.
  4. Kontroller at handlevognen inneholder korrekt produkt og antall. Juster ved behov.
  5. Angi personopplysninger- alternativt firmaopplysninger.
  6. Velg betalingsalternativ.
  7. Godkjenn salgsvilkårene.
  8. Send inn bestillingen.

Priser
Prisene oppdateres ofte i Grønt Fokus nettbutikk. Vi reserverer oss derfor mot eventuelle prisendringer og for feilaktig informasjon grunnet tekniske eller menneskelige feil.

Bruk av varen
Alle produkter vi selger kan brukes i Norge.

Ved eventuell tvist
Grønt Fokus følger Forbrukertvistutvalgets avgjørelser.

Moms
Alle våre priser angis inklusiv moms.

Kampanjepriser
«Oransjemerkede» priser betyr en prissenkning på allerede lave priser! NB: det er en sluttdato for våre kampanjer - glem ikke å handle til ekstra lave priser! Vi reserverer oss mot muligheten for at våre produkter blir utsolgt midt i en kampanje.

Betalingsalternativ
Hos oss velger du selv hvordan du skal betale dine innkjøp. Du kan velge mellom følgende betalingsalternativ:

Fakturabetaling
Velger du å betale mot faktura gjelder følgende betalingsvilkår:

  • 10 dager netto, ingen faktureringsavgift.
  • Det vil bli foretatt en kredittsjekk, og personnummer må oppgis.

Ved forsinket betaling tilkommer rente samt lovpålagte avgifter. Vi gjør sedvanlig kredittsøk/ -opplysning, derfor trenger vi et korrekt personnummer, alternativt organisasjonsnummer.

Opplysningene vil kun bli benyttet av Grønt Fokus og andre selskap i Grønt Fokus konsernet.

Kortbetaling
I vår internettbutikk kan du betale med VISA, Mastercard og Eurocard. Dine opplysninger behandles konfidensielt og ingen uvedkommende kan noen gang se dine kortopplysninger.

Gjør slik:

  1. Velg kort
  2. Fyll inn kortnummer og gyldighetsdato
  3. Fyll inn CVC-kode

En kontroll gjøres for å sikre at kortopplysningene stemmer og at det finnes betalingsmidler tilgjengelige på konto. Pengene reserveres på din konto direkte i kjøpstidspunktet, og kommer til å registreres normalt en til to arbeidsdager senere. Dette gjelder også ved lengre leveransetider. Eventuell tilbakebetaling (varen slutt på lager, åpent kjøp eller reklamasjon) skjer gjennom innsetting på ditt kort. Tilbakebetaling skjer kun noen dager etter at du kontaktet oss angående dette.

Heving av kjøp ved forskuddsbetaling
Dersom en kunde har forhåndsbetalt for en vare, og siden velger å heve kjøpet, skal Grønt Fokus tilbakebetale pengene senest innen 14 dager

Tilbakebetaling ved mislighold
En kunde har rett til å få tilbakebetalt HELE kjøpsbeløpet inklusiv frakt, innen 14 dager om kunden hever kjøpet på grunn av vesentlig mislighold.

Uavhentede varer
For varer som ikke løses ut/tas i mot, fakturerer vi kunden for returkostnaden. På store varer som hagestuer vil dette beløpet være relativt stort. Sørg derfor for å hente de varene du har bestilt.

Salg til mindreårige
Vi inngår ikke avtale med mindreårige (under 18 år) uten en verges forhåndsgodkjennelse.

Omkostninger og transport
Grønt Fokus tilstreber at dine fraktkostnader skal bli så lave som mulig. Dette oppnår vi bl.a. ved at vi får gode rabatter hos våre transportører. Fraktkostnadene kalkuleres automatisk på bakgrunn av hvilke varer som kjøpes og hvor de skal leveres. Det er billigere å hente varene på terminal enn å få dem sendt helt hjem. Både på internett og ved telefonbestilling får du oppgitt fraktkostnadene. Ved bestillingsvarer/produksjonsvarer, er varene ofte klare for levering til forskjellig tid, ofte med flere ukers mellomrom. Våre fraktvilkår forutsetter at vi likevel kan levere alt samlet. Dersom du ønsker splittet leveranse, vil dette koste ekstra.

Fraktkostnader

Henting på terminal: Adressen til nærmeste terminal får de ved å gå til kassen og legge dit postnummer.

Frakt helt hjem
Hvis du ønsker å se hvor mye frakt hjem vil bli akkurat på din bestilling, tar du med deg din valgte handlekurv og går til kassen. Ved å legge in et postnummer vil du få se fraktkostnadene, både helt hjem og til terminal.

Transportene utføres av Bring og Norlines. Små postpakker vil bli sendt med Posten og har andre priser.

Transport / levering / leveringstidspunkt / kontroll av leveranse / lossing
Mindre pakker sendes med POSTEN og større med BRING/NORLINES. Grønt Fokus står fritt til å velge mellom de tre alternativene.

Varene sendes kun til adresser som er oppgitt i folkeregisteret som fast bopel (for eksempel; ikke hytteadresser). Vi forutsetter at ordinær utkjøringsbil kommer frem til leveranse adressen.

Kunden må være tilgjengelig og behjelpelig med lossing av sine varer, dersom det skulle være behov for det. Som regel vil transportøren kunne laste varene av selv med en jekketralle, men store drivhus, vinterhager og andre kolli med lengde over 4 meter, som f.eks. takplater, kan noen ganger ikke lastes av med jekketralle. I disse tilfellene begrenser vi leveringen til å gjelde nærmeste sted varen kan lastes av med truck. Noen ganger vil transportøren måtte benytte seg av kranbil, og en eventuell utkjøring med kranbil må bekostes av kunden. Andre ganger vil en kranbil ikke være tilgjengelig, selv om det er behov for det. I disse tilfeller vil altså kunden selv måtte være behjelpelig i losseprosessen. Be om informasjon.

Vi angir eller lover aldri et eksakt leveringstidspunkt for en vare. Vi kan oppgi antatt leveringstid, og det vil være riktig i de fleste tilfeller. Vi lever imidlertid i en verden hvor uforutsette ting skjer, og da oppstår gjerne forsinkelser. Dette er viktig å være klar over for eksempel når du bestiller håndverkere for å montere noe.

Vi vil derfor alltid be kundene om:

  • Å vente med å bestille snekker til varen(e) er mottatt
  • Og til det er kontrollert at denne varen samsvarer med bestillingen

Vi selger gjør-det-selv-produkter, og dekker derfor ikke utgifter på grunn av forsinkelser som gjør at eksempelvis montører/snekkere må vente. Dette gjelder også dersom forsinkelsen skyldes manglende deler i forsendelsen!

Vær obs på følgende:
Ved henting av varer på en terminal er det ytterst viktig at kunden selv sjekker varene for skader. Eventuelle skader skal umiddelbart meldes fra til transportøren som utleverer varene. Grønt Fokus er ikke erstatningspliktig for skader som oppdages etter at man har forlatt terminalen!

Ved utlevering av varer hos kunden skal transportskader meldes til transportøren på stedet. Grønt Fokus er ikke erstatningspliktig dersom skader ikke er notert på fraktbrev.
Dersom transportskaden blir oppdaget etter at transportøren har reist, skal man melde fra direkte til Grønt Fokus senest innen 3 dager fra varen ble mottatt. Dette fordi transportøren har satt denne fristen overfor Grønt Fokus.

 

Leveringstider


Ved hvert produkt finner du leveranseinformasjon og antatt leveransetid. Dersom du bestiller flere produkter er det produktet med lengst leveringstid som vil styre leveransen.

I henhold til angrerettloven skal kunden i kjøpsøyeblikket informeres om maksimal leveringstid fra bestilling er registrert. Kjøpsøyeblikket defineres i Grønt Fokus som når en bestilling med tilhørende betaling er godkjent fra Grønt Fokus. Dette fordi nettsiden ikke angir leveransestatus basert på alle postnummer i Norge, selv om kunden har lagt inn sin adresse i bestillingen. Når bestillingen er godkjent (1-3 virkedager) vil det gå ut en ordrebekreftelse til kunden som angir maksimal leveringstid.

Forsinket levering/endret leveringstid
Dersom Grønt Fokus ikke kan levere varen til avtalt maksimal leveringstid, som angitt over, og kjøper ikke godtar nytt leveringstidspunkt har kjøper rett til:

  • å heve kjøpet uten kostnad
  • kreve oppfyllelse straks varen er på lager
  • kreve erstatningsvare fra selger
  • kjøperen kan kreve erstatning for tap man lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side hvis det er hjemmel i Forbrukerkjøpsloven for dette. Unntak: Dette gjelder ikke utgifter til allerede bestilte snekkere og montører etc. (se tidligere punkt i salgsvilkårende).

Lagervarer
Leveransetiden varierer avhengig av om du bestiller en lagervare eller en bestillingsvare. Beregnet seneste leveringsdato angis på ordrebekreftelsen som sendes ut per e-post etter godkjent ordre.

Bestillingsvarer leveres i samsvar med angitt leveringsuke
Leveringstiden ut til kunden styres av leveransetiden fra vårt produksjonsanlegg til vårt hovedlager (varierer avhengig av produkt). Beregnet seneste leveringsdato angis på ordrebekreftelsen som sendes ut per e-post etter godkjent ordre.
Om du har spørsmål rundt din ordres leveringstid, vennligst kontakt oss på telefon 38 18 18 18 eller e-post info@grontfokus.no

Sluttsolgt
Visse produkter selges kun i et begrenset antall. Det kan være et tilfeldig parti eller opphørssalg av et utgående produkt. Når disse er slutt, markeres artikkelen som «Sluttsolgt». Vi reserverer oss derfor for at vi går tomme for en vare, og uten at denne kommer tilbake til lageret på et senere tidspunkt.

Eksport
Vi kan i dag ikke tilby leveranse for eksport. Er du bosatt i et annet land, men har norsk leveringsadresse, kontakt vår salgsavdeling på telefon +47 38 18 18 18 for mer informasjon om mulige betalings- og leveransevilkår.

Ekspress levering
Grønt Fokus tilbyr ikke ekspressfrakt til sine kunder. Dersom dette likevel skulle skje, som et helt spesielt unntak, skal mellomlegget betales av kunden.

 

Angrerett, reklamasjoner og garantier


Angre- og returrett
Dersom kjøper ønsker å benytte seg av angreretten plikter han snarest å melde fra til Grønt Fokus om dette. Reklamasjoner og andre skriftlige henvendelser kan gjøres ved å sende inn skjema fra følgende side: www.grontfokus.no/faq/customer-service
Kunden har bevisbyrden på at en slik melding er gitt. Hvis kunden sender en e-post om angring, skal nettbutikken svare på denne meldingen.


Det er angrerett på alle varer bestilt/kjøpt på nett, e-post eller telefon, bortsett fra bestillingsvarer som er spesialvarer bestilt etter kundens egne mål. Varer med slike spesielle mål eller spesifikasjoner som er produsert på bestilling, kan ikke returneres eller byttes med mindre de er feilprodusert i forhold til det som er avtalt. Artikler bestilt på spesialmål/egne mål genererer alltid en ordrebekreftelse først der du kan kontrollere at alt er rett (f.eks. mål og farge) før produksjonen starter, da disse produktene lages spesielt til deg.

Angrerettsloven sier at kunden selv må besørge og betale for kostnaden ved benyttelse av angreretten og påfølgende retur av vare. Men selger er på samme tid pliktig til å opplyse kjøper på forhånd hva en eventuell retur vil koste for den aktuelle vare. Grønt Fokus informerer herved at en eventuell returkostnad vil koste kunden det samme som det kunden betaler Grønt Fokus for å motta forsendelsen i første omgang, + 50%.

Hvis kunden tar kontakt med Grønt Fokus kan Grønt Fokus også tilby kunden hjelp til å bestille returfrakten hos en transportør.
Disse retningslinjene gjelder selv om varen ikke er forhåndsbetalt. Dette i samsvar med Forbrukerkjøpsloven. Send derfor ikke returvarer i oppkrav til Grønt Fokus.

Dersom bestilte varer ikke hentes på posten eller hos transportøren, vil den som har bestilt varen bli belastet fraktutgiftene. Hvis kunden ikke henter ut varen og ikke gir beskjed om at han angrer, kan Grønt Fokus sitte på pengene i et år og deretter beholde disse for godt.

Angrerett på brukte varer
Nettbutikken kan kreve dekning av verdireduksjon, dersom kunden har gjort mer med varen enn man kan gjøre i en vanlig fysisk butikk. Kunden kan altså prøve varen, men ikke bruke varen uten å måtte betale verdireduksjon. Dersom kunden har brukt varen, skal kunden dekke varens objektivt reduserte verdi som følge av denne bruken (altså ikke verdien varen har for nettbutikken). Nettbutikken må kalkulere varens verdi ved videresalg.

Hvis nettbutikken ikke selger brukte varer, må det anslås hva verdien er på for eksempel Finn.no eller andre bruktsteder. Varens verdi kan være null hvis brukthandel krenker varemerket på en alvorlig måte.

Verdiforringelse av varen må kunne dokumenteres av foretaket. Det anbefales at man tar bilder eller skriver en kort rapport som lagres i tilfelle kunden er uenig i prisreduksjonen. Hvis nettbutikken skal bruke muligheten til verdireduksjon må dette stå i kjøpsbetingelsene. Grønt Fokus opplyser herved at firmaet kan ta i bruk muligheten for verdireduksjon.

Tilbakebetaling av kjøpesum og frakt til kunden skal skje innen 14 dager fra melding om angring er mottatt, forutsatt at varen er sendt tilbake og kunden kan dokumentere dette. Om foretaket ikke har mottatt varen, kan man vente med tilbakebetaling til varen er mottatt for å kontrollere verdireduksjonen. Om ikke annet er avtalt, skal man bruke samme betalingsmåte til tilbakebetaling som kjøpet ble gjort med. Foretaket kan ikke kreve gebyr for tilbakebetalingen.

Angrefrister
Kunden skal motta et angrerettskjema i forbindelse med kjøpet. Kunden har en angrerettsperiode på 14 dager etter at varen er fysisk mottatt, selv om varen er forhåndsbetalt. (Ved flere varer begynner angrefristen å løpe når siste vare er mottatt). Kunden må informere Grønt Fokus snarest mulig dersom han/hun angrer på kjøpet. Dersom fristen løper ut på en helligdag/helg utløper fristen første virkedag. Kunden har så ytterligere 14 dager på å sende varen i retur.

Reklamasjonsrett
Grønt Fokus behandler alle henvendelser på en seriøs måte. Vi setter pris på at du som kunde henvender deg snarest mulig til oss, hvis det er snakk om en reklamasjon. For øvrig henviser vi til Forbrukerkjøpsloven og de rettigheter og plikter kunder og Grønt Fokus har i henhold til denne.

Vi foretrekker at man gjør en reklamasjon ved å fylle ut «Retur og reklamasjons» -skjemaet på «Kontakt oss» siden i nettbutikken. Her kan man også laste opp bilder som dokumentasjon. Dersom dette ikke er mulig foretrekker vi å ha reklamasjonskorrespondanse pr. e-post. Dette er en sikring for både Grønt Fokus og for kunden, i tilfelle man ikke skulle komme til enighet. Reklamasjoner vil bli behandlet så snart all dokumentasjon er innhentet. Reklamasjoner håndteres internt i Grønt Fokus.

Ved reklamasjon der varen har feil eller mangler, og at det av denne grunn er nødvendig med en retur av vare, vil ikke kunden bli belastet for fraktkostnad. Hvis kunden har forhåndsbetalt dette vil dette bli tilbakebetalt i sin helhet.

Reklamasjon og Forbrukerkjøpslov
Vi henviser til lovverket dersom man ønsker å se hvilke rettigheter man har som forbruker ved mangelfulle eller defekte varer, klikk her.

Garanti utover reklamasjonsretten
Utover reklamasjonsretten gir vi i tillegg ofte ulike garantier for ulike produkter. Hva disse garantiene omfatter ser du i monteringsanvisningen eller på vår hjemmeside ved respektive produkt. Garantien tilbyr et innbytteprodukt eller en reparasjon under forutsetning av at monterings- og vedlikeholds instruksjoner er blitt fulgt. Faktura gjelder som garantiseddel. Kontakt oss på Grønt Fokus så hjelper vi deg. Vi henviser ellers/også til Forbrukerkjøpsloven.

Alle garantier gjelder i Norge.

En garanti er en fordel som gir kjøperen rettigheter i tillegg til de lovbestemte garantiene. Eventuelle produktspesifikke garantier er angitt på produktnivå i nettbutikken. Her vil også betingelsene for garantiene stå.

Må sjekkes av kunden ved mottak av varer
Selger garanterer at varen ved utlevering skal være uskadd og uten produksjonsfeil. Ved eventuelle synlige skader på emballasjen ved levering (Transport/levering/leveringstidspunkt/kontroll av leveranse/lossing, les tidligere avsnitt), må dette anmerkes på fraktbrevet som dere blir bedt om å signere. Mangler som viser seg senere, må meldes til selger så fort som mulig, og senest innen to måneder.

Ved eventuelle mangler, er selger kun forpliktet til erstatningslevering av de deler som er defekte eller mangler. Selger fraskriver seg ethvert ansvar for indirekte tap som kjøper måtte få som følge av forsinket leveranse eller feil på varen.

Ved eventuell tvist
Ved en eventuell tvist følger vi et eventuelt Forliksråds anbefaling til løsning.

Vi vil gjøre oppmerksom på at vi har pant i alle varer til varene er betalt!

Øvrig informasjon


Personopplysninger
I og med at jeg registrerer meg som kunde, registrerer meg for vårt nyhetsbrev eller bestiller katalog, aksepterer jeg at Grønt Fokus registrerer mine personopplysninger (navn, adresse, telefonnummer og personnummer) for behandling av min kunderelasjon, sedvanlig kredittundersøkelse/ - opplysning samt for å innhente tilbud fra Grønt Fokus AS. Vi tar ansvar for personopplysningene du gir til oss. Disse behandles med moderne informasjonsteknikk og kommer til å bli benyttet i vår dialog med deg som kunde. Du som kunde har rett til å få utdrag om hvilke opplysninger som finnes registrert. Opplysningene kan også bli utlevert til, og behandlet av, vårt morselskap Byggmax Group og Byggmax datterselskaper internt i konsernet, samt våre samarbeidspartnere for den samme overstående angitte hensikt.

Reklame
Med jevne mellomrom sender vi via post og e-post ut informasjon om de kampanjer og kampanjepriser som vi for tiden har. Her kan du bla, planlegge og handle. Samme tilbudet finner du også på vår hjemmeside. Du som får våre reklametilbud i postkassen har naturligvis mulighet til å velge bort disse. Gi oss skriftlig beskjed via e-post eller brev. Har du ikke fått vår siste kampanjekatalog kan du enkelt bestille den her på hjemmesiden - gratis.

Endring på produkter
Vi tar utgangspunkt i deg som kunde, lytter på dine ønskemål og forbedrer og videreutvikler stadig våre produkter. Vi forbeholder oss derfor retten til konstruksjonsendringer. Av tekniske grunner kan det forekomme avvik i farger. Vi reserverer oss for eventuelle programmeringsfeil og skrivefeil.

Grønt Fokus support og tilgjengelighet
Vi vil svare på spørsmål fra kunder på e-post sendt til info@grontfokus.no snarest mulig og innen 48 timer fra henvendelsen er mottatt. Dette gjelder henvendelser som dreier seg om faktiske kjøp og bestillinger på hverdager. Vi kan også nås på telefon 38 18 18 18.









Ange postnummer för att få riktade erbjudanden