Salgvilkår


På www.grontfokus.no kan du finne produkter, tips, ideer og inspirasjon.

Grønt Fokus AS Org.nr. 976 461 428 MVA. Alle priser er inkludert mva.

Hos oss kan du enkelt legge din ordre i vår nettbutikk, pr. tlf./mail eller besøke en av våre utstillinger i Kristiansand, Oslo, Stavanger eller Bergen.

Husk å kontrollere at ordrebekreftelsen samsvarer med din bestilling. Ved bestillingsvarer må eventuelle endringer meldes snarest og senest innen 24 timer.

Handle i vår nettbutikk


  1. Klikk på "Kjøp" for det produktet du vil kjøpe.
  2. Produktet plasseres i handlevognen – lengst oppe til høyre.
  3. Klikk på "Til kassen", når samtlige produkter er plassert i handlevognen.
  4. Kontroller at handlevognen inneholder korrekt produkt og antall. Juster ved behov.
  5. Angi personopplysninger - alternativt firmaopplysninger.
  6. Velg betalingsalternativ.
  7. Godkjenn salgsvilkårene.
  8. Send inn bestillingen.

Priser
Vi reserverer oss mot eventuelle prisendringer og for feilaktig informasjon grunnet tekniske eller menneskelige feil.

Moms
Alle våre priser angis inklusiv moms.

Betalingsalternativ
Du kan velge mellom følgende betalingsalternativ:

- Fakturabetaling
Qliro faktura, ingen faktureringsavgift. Se www.qliro.com/no

- Delbetaling med Qliro
Qliro gir deg mulighet til å del opp din betaling. Se www.qliro.com/no

Qliro gjennomfører en kredittkontroll og person/organisasjonsnummer må oppgis. Ved forsinket betaling tilkommer renter samt lovpålagte avgifter. Se www.qliro.com/no

- Kortbetaling
I vår internettbutikk kan du betale med VISA, Mastercard og Eurocard. Dine opplysninger behandles konfidensielt. En kontroll gjøres for å sikre at kortopplysningene stemmer og at det finnes betalingsmidler tilgjengelige på konto. Beløpet reserveres på din konto og belastes normalt etter en til to arbeidsdager. Du vil da motta en ordrebekreftelse. Dette gjelder også ved lengre leveransetider.

- Forskuddsfaktura
Ved bestilling pr. tlf. eller mail kan man også velge forskuddsfaktura. Vi gjør oppmerksom på at ordren effektueres først når fakturaen er registrert betalt i vårt system.

Heving av kjøp ved forskuddsbetaling
Dersom en kunde har forhåndsbetalt for en vare, og siden velger å heve kjøpet, skal Grønt Fokus tilbakebetale pengene senest innen 14 dager.

Tilbakebetaling ved mislighold
En kunde har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet inklusiv frakt, innen 14 dager om kunden hever kjøpet på grunn av vesentlig mislighold.

Uavhentede varer
For varer som ikke løses ut/tas imot, fakturerer Grønt Fokus kunden for returkostnaden.

Salg til mindreårige
Vi inngår ikke avtale med mindreårige (under 18 år) uten en verges forhåndsgodkjennelse.

Leveringstid


Ved hvert produkt finner du leveranseinformasjon. Dersom du bestiller flere produkter er det produktet med lengst leveringstid som vil styre hele leveransen.

Vi sender som oftest større spesialforsendelser, og ikke små postpakker, og vår nettside kan ikke angi leveransetid basert på alle postnummer i Norge, selv om kunden har lagt inn sin adresse i bestillingen. Når bestillingen er godkjent (1-3 virkedager) vil kunden motta en ordrebekreftelse som angir antatt leveringstid.

I de fleste tilfeller lever vi opp til våre leveransemål, men uforutsette hendelser kan inntreffe. Vi anbefaler derfor alle våre kunder om å avvente bestilling av håndverkere til varene er mottatt og kontrollert. Grønt Fokus dekker ikke kostnader som påløper på grunn av forsinkelser. For mer informasjon, se eget punkt under reklamasjoner. Dersom du har spørsmål rundt din ordres leveringstid, vennligst kontakt oss på telefon 38 18 18 18 eller e-post info@grontfokus.no

Fraktkostnader
Alle priser i nettbutikken er eksklusiv frakt. Fraktkostnadene kalkuleres automatisk på bakgrunn av hvilke varer som kjøpes og hvor de skal leveres. Det er rimeligere å hente varene på terminal enn å få de sendt helt hjem. Frakten beregnes i din handlekurv. Legg inn din mailadresse og fyll inn postnr.

Transport / levering / leveringstidspunkt / kontroll av leveranse
Vi benytter BRING og NORLINES til transport av alle våre sendinger. Grønt Fokus står fritt til å velge mellom disse alternativene.

Henting på terminal:
Vi sender automatisk varene til terminalen knyttet til ditt postnummer. Kontakt kundeservice dersom du ønsker å hente på en annen terminal. Dette forutsetter at transportøren har godsterminal i dette området. Du vil bli kontaktet av transportør når varene er klare for henting.

Hjemlevering:
Større varer leveres med lastebil til din adresse. Dette forutsetter at transportøren kan komme frem med sine biler. Er du i tvil om fremkommeligheten, bør du ta dette opp med transportøren når du gjør avtale om levering. Leveringsdag bestemmes av transportøren, og vi i Grønt Fokus kan ikke påvirke denne. Transportøren kontakter deg om levering på telefonnummeret du har gitt oss.

Varene sendes kun til adresser som er oppgitt i folkeregisteret som fast bopel. Levering til hytte- adresser kan avtales, men forutsetter fremkommelighet med lastebil. Dersom leveringsadressen er på en øy, begrenses levering til bakkeplan på kai. Videre frakt må kunden selv besørge.

Varene losses med jekketralle og plasseres på gårdsplass. Kunden må være tilgjengelig og behjelpelig med lossing av sine varer, dersom det skulle være behov for det. Dersom du ønsker varene plassert på andre steder på tomten, må dette eventuelt avtales med transportøren og ekstrakostnader tilknyttet dette, f.eks. kranbil, må bekostes av kunden.

Kontroller alltid varene. Ved synlige skader på emballasje eller gods, skal en skriftlig notering gjøres på fraktbrevet før du signerer. Be om kopi. Ved henting av varer på terminal er det viktig at kunden selv sjekker varene for skader. Skader skal umiddelbart meldes fra til transportøren som utleverer varene da de ikke er erstatningspliktige for skader som oppdages etter at man har forlatt terminalen!

Ved utlevering av varer hos kunden skal transportskader meldes til transportøren på stedet. Dersom transportskaden blir oppdaget etter at transportøren har reist, skal man melde fra direkte til Grønt Fokus senest innen 3 dager fra varen ble mottatt. Dette fordi transportøren har satt denne fristen overfor Grønt Fokus.

Transportøren sender ikke automatisk skademeldingen til Grønt Fokus. Meld skaden til info@grontfokus.no eller via kontaktskjema på vår hjemmeside. Se mer under «reklamasjon».

Forsinket levering i.h.t. Forbrukerkjøpsloven
Dersom Grønt Fokus ikke kan levere varen til antatt leveringstid, har forbrukeren rett til å gi Grønt Fokus en frist for levering. Dersom Grønt Fokus heller ikke da kan levere varene har kjøper rett til:

  • å heve kjøpet uten kostnad (det legges til grunn at forsinkelsen likevel må være vesentlig)
  • å holde kjøpesummen tilbake
  • å kreve oppfyllelse straks varen er på lager
  • å kreve erstatningsvare fra selger
  • å kjøperen kan kreve erstatning for tap man lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side hvis det er hjemmel i Forbrukerkjøpsloven for dette. Unntak: Dette gjelder ikke utgifter til allerede bestilte snekkere og montører etc.

Forsinket leveranse
Grønt Fokus jobber hardt for at du som kunde skal bli så fornøyd som mulig med våre leveranser. Iblant oppstår det likevel forsinkelser. Noen ganger skyldes dette årsaker utenfor vår kontroll, siden vi benytter oss av eksterne transportører, men det kan også være på grunn av stor trykk i høy-sesongen. Ved forsinkelser på leveransen forsøker vi alltid å kontakte deg angående     dette, for å gi ny og oppdatert informasjon. Mulige forsinkelser er en av grunnene til at vi aldri anbefaler å bestille håndverkere før du har mottatt varene og kontrollert dem for mulige transportskader. Ved transportskader sender vi så snart vi kan ny erstatningsvare. Vi erstatter altså ikke kostnader til håndverkere. I enkelte tilfeller kan kompensasjon gis ved forsinkelser. Dette skjer da i form av prisavslag i henhold til nedenstående tabell:
 
≤ 1 uke – ikke noe prisavslag
2-3 uker – 1 % av ordreverdien
≥ 4 uker – 2 % av ordreverdien

Sluttsolgt
Visse produkter selges kun i et begrenset antall. Det kan være et tilfeldig parti eller opphørssalg av et utgående produkt. Vi reserverer oss derfor mot at en vare kan bli sluttsolgt.

Eksport
Vi kan i dag ikke tilby leveranse for eksport. Er du bosatt i et annet land, men har norsk leveringsadresse, kontakt vår salgsavdeling på telefon +47 38 18 18 18 for mer informasjon om mulige betalings- og leveransevilkår.

Ekspress levering
Grønt Fokus tilbyr ikke ekspressfrakt til sine kunder.

Angrerett, reklamasjoner og garantier


Angre- og returrett
Uavhengig om du handler fra websiden, telefon eller våre butikker har du alltid 14 dagers angrerett (åpent kjøp) fra du mottar varen. Dersom kunden ønsker å benytte seg av angreretten plikter kunden snarest å melde fra til Grønt Fokus om dette. Kunden har bevisbyrden på at en slik melding er gitt.  Dette kan gjøres ved å sende inn skjema fra følgende side: www.grontfokus.no/faq/customer-service eller ta kontakt med kundeservice på tlf. 38 18 18 18 eller info@grontfokus.no

Det er angrerett på alle varer bestilt/kjøpt på nett, e-post eller telefon, bortsett fra bestillingsvarer som er spesialvarer bestilt etter kundens egne mål. Varer med slike spesielle mål eller spesifikasjoner som er produsert på bestilling, kan ikke returneres eller byttes med mindre de er feilprodusert i forhold til det som er avtalt. Artikler bestilt på spesialmål/egne mål genererer alltid en ordrebekreftelse der du kan kontrollere at alt er rett (f.eks. mål og farge) før produksjonen starter, da disse produktene lages spesielt til deg. Er du usikker på hvilke varer som omfattes av angrerett og åpent kjøp ber vi deg kontakte vår kundeservice på tlf. 38 18 18 18 eller på info@grontfokus.no

Angrerettloven sier at kunden selv må besørge og betale for kostnaden ved benyttelse av angreretten og påfølgende retur av vare. Men selger er på samme tid pliktig til å opplyse kjøper på forhånd hva en eventuell retur vil koste for den aktuelle vare. Grønt Fokus informerer herved at en eventuell returkostnad vil koste kunden det samme som det kunden betaler Grønt Fokus for å motta forsendelsen i første omgang, + 50 %.

Grønt Fokus kan være behjelpelig med å bestille returfrakt gjennom våre transportører. Du vil da bli etter-fakturert for fraktkostnaden. Du er selv ansvarlig for å emballere varene på en forsvarlig måte. Vi anbefaler at du tar bilder av varene før de sendes.

Returvarer vil bli kontrollert ved ankomst. Ved skader eller mangler på en retursending, forbeholder vi oss retten til en verdireduksjon. Du vil i så tilfelle alltid bli kontaktet.
Dersom bestilte varer ikke hentes på posten eller hos transportøren, vil den som har bestilt varen bli belastet fraktkostnaden.

Reklamasjonsrett
Grønt Fokus garanterer at varen ved utlevering skal være uskadd og uten produksjonsfeil. Ved synlige transportskader, se eget avsnitt under transport.

Du har som kunde 5 års reklamasjonsrett på en vare. Reklamasjonen må meldes snarest og senest innen 2 måneder etter at skaden ble oppdaget. For øvrig henviser vi til Forbrukerkjøpsloven og de rettigheter og plikter kunder og Grønt Fokus har i henhold til denne.

Skader eller mangler kan meldes ved å sende inn skjema fra følgende side: www.grontfokus.no/faq/customer-service eller ta kontakt med kundeservice på tlf. 38 18 18 18 eller info@grontfokus.no

Reklamasjoner vil bli behandlet så snart all dokumentasjon er innhentet. Reklamasjoner behandles normalt innen 2 virkedager.

Ved reklamasjon der varen har feil eller mangler, og at det av denne grunn er nødvendig med en retur av vare, vil ikke kunden bli belastet for fraktkostnad.

Ved eventuelle mangler, er selger kun forpliktet til å levere erstatningsvarer. Grønt Fokus dekker aldri utgifter til montør/håndverker!​

Garanti utover reklamasjonsretten
Utover reklamasjonsretten gir vi i tillegg ofte ulike garantier for ulike produkter. Hva disse garantiene omfatter ser du i monteringsanvisningen eller på vår hjemmeside ved respektive produkt. Garantien tilbyr et innbytteprodukt eller en reparasjon under forutsetning av at monterings- og vedlikeholds instruksjoner er blitt fulgt. Faktura gjelder som garantiseddel. Kontakt oss på Grønt Fokus så hjelper vi deg. Vi henviser ellers/også til Forbrukerkjøpsloven.

Alle garantier gjelder i Norge.

En garanti er en fordel som gir kjøperen rettigheter i tillegg til de lovbestemte garantiene. Evt. produktspesifikk garanti er angitt på produktnivå i nettbutikken. Her står også garantibetingelsene.

Ved eventuell tvist
Ved en eventuell tvist følger vi Forliksrådets anbefaling til løsning. Vi vil gjøre oppmerksom på at vi har pant i alle varer til varene er betalt!

Øvrig informasjon


Personopplysninger & personvern
Ved å registrere seg som kunde, for vårt nyhetsbrev eller bestiller katalog, aksepterer man at Grønt Fokus registrerer personopplysninger (navn, adresse, telefonnummer og personnummer) for behandling av kunderelasjon, sedvanlig kredittundersøkelse/ - opplysning, samt for å innhente tilbud fra Grønt Fokus AS. Mer info om dette kan man lese om på vår hjemmeside: www.grontfokus.no/personopplysninger

Reklame
Med jevne mellomrom sender vi via post og e-post ut informasjon om de kampanjer og kampanjepriser som vi for tiden har. Samme tilbudet finner du også på vår hjemmeside. Har du ikke fått vår siste kampanjekatalog kan du enkelt bestille den her på hjemmesiden - gratis. Vi reserverer oss for eventuelle programmeringsfeil og skrivefeil. Dersom du ønsker å melde deg av nyhetsbrev gjør du dette selv under «avmelding» i nyhetsbrevet.

Endring på produkter
Vi arbeider kontinuerlig for å videreutvikle våre produkter. Vi forbeholder oss derfor retten til konstruksjonsendringer. Av tekniske grunner kan det forekomme avvik i farger/utførelse.

Grønt Fokus support og tilgjengelighet
Vi vil svare på spørsmål fra kunder på e-post sendt til info@grontfokus.no snarest mulig og normalt innen 2 virkedager fra henvendelsen er mottatt.  Vi kan også nås på telefon 38 18 18 18.

Ange postnummer för att få riktade erbjudanden